Syftet med projektet är att stärka och utveckla verksamheten vid hembygdsmuseerna på FSH:s verksamhetsområde genom att erbjuda utbildningspaket för aktiva inom lokalmuseer och lokalhistoriska arkiv i Svenskfinland.

Utbildningspaketen omfattar olika ämnen som samlingsförvaltning, marknadsföring och kommunikation, publik verksamhet och utställningsarbete.

Vi erbjuder utbildningspaketen regionvis under åren 2024 och 2025, i samarbete med museer med regionalt ansvar.

Materialbanken

Inom projektet utvecklar vi en omfattande materialbank, där lokalmuseer och -arkiv tillhandahålls resurser och stöd för att utveckla deras verksamhet och göra den mera ändamålsenlig. Materialet kan användas vid självstudier inom föreningar, av föreläsare och kursledare.

Materialbanken finns på digihem (klicka här).

Aktuellt inom projektet

Inspirationsmingel: Nytt blir också gammalt – utmaningar och nyskapande lösningar inom arkivarbete (online) (29.4)

Jan Lindgård berättar om sitt arbete med olika arkivprojekt och diskuterar nya tekniska lösningar och kunskaper som krävs för arkivarbetet.

Länken till våra inspirationsmingel skickas ut per e-post och i medlemsbrevet.

Ingen förhandsanmälan behövs!

Marion Kwiatkowski