Projektledare sökes

09.05.2023 kl. 09:43
- Ansökan har utgått -
Finlands svenska hembygdsförbund inleder hösten 2023 ett 2-årigt Museiutbildningsprojekt och söker nu en projektledare som kan arbeta på deltid.

Projektet ska utveckla och genomföra utbildningspaket för förvaltare av lokalmuseer och lokalhistoriska arkiv i Svenskfinland. Utbildningarna erbjuds i form av paket som berör olika ämnesområden, bl. a. försäkringsskydd, föremålsvård, katalogisering, digitalisering och tillgänglighet. Syftet är att stärka och utveckla verksamheten vid hembygdsmuseerna.

Utbildningspaketen erbjuds regionvis under 2023 och 2024 i samarbete med de regionala ansvarsmuseerna.
Till arbetsuppgifterna hör:

• etablera projektet – skapa tidtabell och plan
  • inleda kontakten med medlemsföreningarna och samarbetsparterna
  • ordna kurser och föreläsningar
  • skapa materialbank

Arbetstiden är 100 % under 1–2 månader hösten 2023, under planeringsskedet och därefter 50%. Tjänsten tillträds 1.8.2023 eller enligt överenskommelse.
Projekttid: 1.8.2023-31.3.2025.
Lönen baseras på en månadslön på 2800€.

Vi söker dig som har erfarenhet av arkiv- och museiarbete, känner föreningsfältet, har lämplig högskoleexamen och gärna har erfarenhet av tidigare projektarbeten. God förmåga att uttrycka dig på svenska både muntligt och skriftligt.

Vi förväntar oss att du är drivande och självgående, inte känner dig obekväm inför grupper och har ett pedagogiskt grepp på det du presenterar.
Tillgång till bil är en fördel eftersom arbetet omfattar hela Svenskfinland.
Möjlighet att arbeta på distans.

Ansökan med CV sänds per e-post före 31.5.2023 till Susanne Lagus, susanne.lagus@hembygd.fi, som också ger närmare uppgifter om projektet, tfn 040 1841 668.