Boken Koskö – vår stenrika by utvald till finalen i tävlingen Årets hembygdsbok

13.09.2023 kl. 09:26
FSH gratulerar Koskö hembygdsförening för finalplatsen i tävlingen Årets hembygdsbok som arrangeras av Suomen Kotiseutuliitto.

Tre nya hembygdsböcker från olika håll i landet är valda till finalen i tävlingen Årets hembygdsbok:

Koskö – vår stenrika by, redigerad av Helena Back och utgiven av Koskö Hembygdsförening;

Rauno Sairinens Fiskars on aina Fiskars. Työläiselämää Ruukkiyhteisössä (Fiskars är alltid Fiskars. Arbetarliv i bruksgemenskapen);

Nuottaruoho ja 600 muuta Konneveden kasvia (Notblomster och 600 andra växter i Konnevesi) skriven av Veli Saari, Johanna Hellman och Reima Välivaara och utgiven av Konnevesi kommun.

En jury utnämnd av Finlands Hembygdsförbund valde verken bland 35 förslag. Vinnarboken tillkännages på Åbo bokmässa den 30 september under en paneldiskussion om hembygdslitteratur som börjar klockan 14.30. I år väljs vinnaren av chefredaktör Matti Kalliokoski.

Juryns ordförande Jukka Hako konstaterar att tävlingen är en viktig årlig överblick över hembygdslitteraturen.

”I år kom tre förtjänstfulla och väldigt olika verk med i finalen, vilket visar på hembygdsforskningens bredd”, fortsätter Hako.