Hållbarhetsveckan kan synliggöra hembygdsarbetets viktiga byggstenar för en hållbar utveckling

04.09.2023 kl. 09:51
Hållbarhet är en av världens viktigaste utmaningar just nu, och det är det också lokalt i din och min hembygd. Hur kan vi främja en hållbar framtid genom våra egna val och lösningar? Hållbarhetsveckan utgör en ram för denna diskussion och handling.

Hur hänger hembygd och hållbar utveckling ihop?

"Hembygdsarbetet handlar om att vårda och hållbart utveckla lokala särdrag, och sociala nätverk. Detta innebär att förstå, liva upp och utveckla bostadsorten samt att möjliggöra kontinuitet för en god livsmiljö och i förståelsen för den. ”Så formulerar Hembygdsförbundet hållbarhet i hembygdsarbetet.

Praktiska åtgärder, traditionellt hantverk, skapande av en plats, bevarande av kulturarv och byggnadstraditioner är också viktiga åtgärder för att främja hållbarhet och motståndskraft. Det här blogginlägget uppmuntrar till diskussion om vikten av hållbar utveckling lokalt och att lyfta fram god praxis.

Hållbarhetsveckan är en årlig evenemangsvecka som ger möjlighet att göra en lokal inverkan och stödja skapandet av en hållbar framtid. Under veckan ordnas olika evenemang, seminarier och kampanjer för att lyfta fram vikten av hållbar utveckling lokalt och dess främjande. God praxis och befintliga åtgärder för hållbar utveckling löns också att anknyta till Hållbarhetsveckan. Genom evenemangen ökar också medvetenheten så att alla ska ha möjlighet att göra hållbara val i vardagen.

Vi bjuder in hembygdsföreningar med er viktiga roll att medverka i skapandet av evenemangsveckan tillsammans med oss. Samhällsengagemang i sig är betydande för hållbara lokalsamhällen, men föreningarnas hållbarhetsaktiviteter förtjänar också synlighet. Vi är alla en del av denna resa, och genom våra egna handlingar kan vi ha en positiv inverkan på världen omkring oss. Hållbarhet är inte en trend, det är grunden för framtiden.

I år ordnas Hållbarhetsveckan från den 25 september till den 1 oktober. Evenemangsveckan samlar nationella evenemang och lokal verksamhet i tio landskap: Kajanaland, Kymmenedalen, Birkaland, Österbotten, Norra Karelen, Norra Savolax, Päijänne-Tavastland, Satakunta, Egentliga Finland och Nyland.

Checklista för Hållbarhetsveckan

1. Fundera ut vad ni kan organisera som tangerar social, ekonomisk eller miljömässig hållbarhet.

2. Planera er aktivitet för Hållbarhetsveckan

3. Tänk över samarbetsparter och målgruppen.

4. Boka eventuella föreläsare och lokaler. Tänk också på hur man tar sig till evenemanget.

5. Det är gratis att delta. Varje arrangör står själv för kostnaderna för eget evenemang.

6. Registrera aktiviteten eller evenemanget på hallbarhetsveckan.fi

Evenemanget marknadsförs som en del av en större helhet med andra hållbara aktiviteter, planera även in om ni behöver egna insatser för att nå er målgrupp.

Ingen aktivitet är för liten.

Nora Backlund
Skribenten är specialsakkunnig för landsbygdspolitiska KEHÅ-nätverket och ansvarar för samordningen av Hållbarhetsveckan verksamhetsmodellen.