Verket Koskö – vår stenrika by är Årets hembygdsbok

02.10.2023 kl. 11:29
Verket Koskö – vår stenrika by, om byn Koskö i Korsholms kommun, har utsetts till vinnare i tävlingen Årets hembygdsbok. Det mer än 600 sidor långa verket följer en stark tradition av hembygslitteratur och byhistoriker. Verket är utgivet av Koskö Hembygdsförening år 2022 och redigerat av Helena Back.

I år valdes vinnaren av chefredaktör Matti Kalliokoski utav de tre verk som kommit till final. Vinnarboken tillkännagavs på Åbo bokmässa den 30 september i samband med en paneldiskussion om hembygdslitteratur.

"En bra berättelse behandlar stora frågor genom små, och ser de stora linjerna i små saker. En bra bok, och särskilt ett bra lokalhistoriskt verk, engagerar både dem som känner till frågorna väl, och dem som betraktar dem på avstånd", konstaterar Kalliokoski i sin motivering.

Koskö – vår stenrika by skildrar genom en by och dess invånare hur landet stiger upp ur havet, krig och folkvandringar samt det finländska samhällets stora omvälvning. Det uppfyller alltså utmärkt Kalliokoskis kriterier.

"Verket är ett exempel på hur många människors gemensamma ansträngningar kan ge ett resultat som varar från generation till generation", fortsätter han.

Årets kandidater höll enligt Kalliokoski en hög standard. De visade på en djup förståelse och var också tillgängliga för den som bor på annat håll. Det finns mycket att läsa och se i böckerna, och de blir inte slutlästa under en enda genombläddring. De klarar tidens tand, som en bok ska göra.

Det är sällan svenskspråkiga verk skickas in till tävlingen. Det här var första gången som en helt svenskspråkig bok utsågs till vinnare.

Genom att dela ut priset Årets hembygdsbok uppmuntrar Finlands Hembygdsförbund författare av lokalhistoriska böcker och ger synlighet åt hembygdslitteratur. Tävlingen inleds i slutet av året. Vinnaren har redan under flera år tillkännagivits på Åbo bokmässa.

Finlands Hembygdsförbund är centralorganisationen för det finländska hembygdsarbetet och en av de största medborgarorganisationerna i Finland. Finlands Hembygdsförbund främjar kulturell mångfald och kulturarv, lyfter fram lokala kulturer, stöder hembygdsarbete och påverkar samhälls- och regionplanering. Bland medlemmarna finns cirka 750 hembygdsföreningar, stadsdelsföreningar och andra föreningar, mer än hundra kommuner samt landskapsförbunden. I Hembygdsförbundets medlemskår finns omkring 150 000 aktiva medborgare.

Text: Anna-Maija Halme, Suomen kotiseutuliitto